بازاریابی شبکه اجتماعی یا SMM چیست؟
SMM که مخفف عبارت Social Media Marketing که به معنای بازاریابی شبکه های اجتماعی است، یکی از روشهای دیجیتال مارکتینگ محسوب میشود. در صورت بازاریابی مناسب در این شبکهها، میتوانید حجم زیادی از مخاطبان را جذب کرده و به کسبوکار خود رونق ببخشید.
با توجه به فعالیت بخش زیادی از جامعه در پلتفرمهای اجتماعی مانند تلگرام، اینستاگرام، توئیتر و … حضور و بازاریابی در شبکه های اجتماعی، تقریباً برای هر کسبوکاری مفید واقع خواهد شد، اما باید در نظر داشته باشید که SMM یک کانال فروش مستقیم نیست و تنها ابزاری است برای کمک به فروش بیشتر، درواقع فروش را مستقیماً انجام نمیدهد و نیاز به زمان دارد، بنابراین، پیش از استفاده از این روش باید اهداف و نیازهای خود را بررسی کرده و سپس تصمیم بگیرید.
آیا به بازاریابی رسانه های اجتماعی یا SMM نیاز است؟
هزینه مارکتینگ در شبکههای اجتماعی نسبت به سایر روشهای دیجیتال مارکتینگ بالاتر است. درنتیجه در ابتدا باید بررسی کنید که آیا واقعاً به SMM نیاز دارید؟ باوجود حجم بالای مخاطبان در شبکههای اجتماعی مختلف، تمامی کسبوکارها از بازاریابی در شبکه های اجتماعی بهره نمیبرند، اما در کسبوکار خود موفق هستند.
پیشنیازهای اجرای SMM
پس از پی بردن به اینکه قطعاً به روش SMM نیاز دارید، باید از توانایی اجرای این روش نیز اطمینان حاصل کنید. برای این موضوع، باید به سه عامل، وبسایت، بودجه و آنالیتیکس توجه کنید. منظور از آنالیتیکس داشتن یک ابزار تحلیلی برای رصد نتایج کمپینها است.
میزان بودجه موردنیاز برای حضور در شبکه های اجتماعی
پیش از اجرای SMM یا بازاریابی در شبکه های اجتماعی، باید میزان بودجهای که برای این کار در نظر گرفتهاید را مشخص کنید. به خاطر داشته باشید که حضور و فعالیت در شبکههای اجتماعی و ترک ناگهانی آنها کاری غیرحرفهای است و باعث خراب شدن اعتبار شما خواهد شد. مخاطبان در چند ماه نخست، تنها با شبکههای شما درگیر میشوند و نمیتوان از همان ابتدا انتظار سود زیاد داشت. سؤالی که پیش میآید این است که چقدر هزینه کنید تا SMM بازدهی خوبی برای شما داشته باشد؟ پاسخ به این سؤال برای هر کسبوکاری متفاوت است، اما بهطورکلی پیشنهاد میشود که 30 درصد از کل هزینهای که برای تبلیغات و سئو در نظر گرفتهاید را برای SMM خرج کنید.
بازاریابی تلگرام
یکی از پرکاربردترین و محبوبترین رسانههای مورداستفاده ایرانیان برای چت کردن و اشتراک انواع محتوا مانند متن، عکس، ویدئو، gif و… است. علاوه بر این کاربردها، از این پلتفرم میتوان برای بازاریابی، فروش محصول و کسب درآمد استفاده کرد.
طبق آخرین اخبار منتشرشده، میزان درآمد کانالهای تلگرامی پرمخاطب تنها از طریق تبلیغات ماهانه ۳۰ میلیون تومان است. روزانه بیش از ۱۰ میلیارد پیام در تلگرام ردوبدل میشود.
امکانات وسیعی که تلگرام در اختیار کاربران قرار میدهد، موجب محبوبیت این اپلیکیشن و افزایش روزبهروز کاربران ایرانی آن میشود. با توجه به آمار بالای 400 میلیون کاربر ایرانی در تلگرام، بهترین فرصت برای صاحبان کسبوکار و بازاریابان ایرانی فراهمشده تا در سریعترین و سادهترین روش به مخاطب هدف خود دست یابند و به کسب درآمد بپردازند.
همه این آمار و ارقام، نشاندهنده اهمیت بالای تلگرام برای مارکتینگ است. به دلیل حضور اقشار و سنین مختلف کاربران در تلگرام، انجام تبلیغات در این پلتفرم برای هر نوع کسبوکاری سودآور خواهد بود. برای یک مارکتینگ موفق در تلگرام، بازاریابی محتوایی بسیار مهم است.
بازاریابی در اینستاگرام
اینستاگرام با داشتن ۲۰۰ میلیون کاربر فعال بهطور روزانه و ۷۰۰ میلیون کاربر فعال بهصورت ماهانه، یکی از محبوبترین شبکههای اجتماعی محسوب میشود. هیچکس دوست ندارد که در شبکههای اجتماعی با تبلیغات مواجه شود. این تبلیغات باید به شیوهای غیرمستقیم به دست مخاطبین برسد.
در صورت استفاده مناسب از امکانات موجود، اینستاگرام میتواند بستر مناسبی را برای نمایش محصولات و تبلیغات به مخاطبین هدف را با شرایط مذکور فراهم کند. ساخت تبلیغات باکیفیت و استفاده از تکنیکهای فروش، بهراحتی شما را قادر میسازد محصولات خود را از طریق اینستاگرام به فروش برسانید.
شبکه اجتماعی توئیتر
علت اصلی استفاده از توئیتر، توانایی آن برای انتشار گسترده و سریع پستها است. هرچه کاربران بیشتری پستهای شما را به اشتراک بگذارند و محتوای شما را Retweet کنند، دنبالکنندگان (فالوئرها) بیشتری به دست خواهید آورد. یکی از راههای افزایش فالوئرها، پیشنهادهای ویژه و ارائه تخفیف در ازای Retweet کردن است.
هشتگها نقش بسیار مهمی را در دیده شدن پستها ایفا میکنند، بنابراین سعی کنید از هشتگهای مناسب و بهروز برای پستهای خود استفاده کنید.
تقریباً همه افراد و شرکتها باید از این پلتفرم برای آغاز کسبوکار، جذب و ارتباط با مشتری استفاده کنند. مرتبط بودن، شخصیسازی و کوتاه بودن، نکاتی است که برای انتشار پستها باید در نظر بگیرید. فرکانس انتشار میتواند چندین پست در روز باشد. توئیتر هم مانند اینستاگرام، امکان ارائه آمار و ارقام مهم در مورد هر پست را به شما میدهد، کافی است در قسمت تنظیمات اکانت خود، استفاده از آنالیتیکس را فعال کنید.
خدمات ما در حوزه فناوری اطلاعات به صورت هدفمند، اختصاصی و بر مبنای نیاز شما راهکارهایی را ارائه می کند که شاید قبلا به ذهن شما نرسیده و یا اهمیت آن برای شما روشن نشده باشد.